Historia Kuvakaruselli

Yhdistys on perustettu vuonna 1981. Perustava kokous oli Lauttakylän lukiolla 23. heinäkuuta 1981. Kokouksessa päätettiin perustaa siirtolapuutarha Pappilanniemeltä vuokrattavalle 1,3 hehtaarin alueelle.
Perustavassa kokouksessa olivat läsnä: Eeva Tiensuu, Antti Kalinen, Aarne Aitto-Oja, Esko Rantanen, Erkki Vasamaa, Lauri Rantanen, Lahja Kutila, Marja Rehelä ja Kalevi Helanen. Kaupunginpuutarhuri Antti Prehtin laatiman ryhmäpuutarhasuunnitelman mukaisesti alueella on kaikkiastaan  37 palstaa. Ensimmäiset mökit valmistuivat kesällä 1982.

Vuokrattavan palstan pinta-ala on 300 neliömetriä ja mökin pohja-pinta-ala saa olla 50 neliömetriä, mutta rakennetut mökit ovat olleet noin 30 neliömetrin kokoisia terasseineen. Vuonna 1981 liittymismaksu ja jäsenmaksu oli 100mk.

Vuonna 1992 rakennettuja mökkejä oli 8. Yhdeksäs mökki oli rakenteilla. Mökkiläisiä oli huittislaisten lisäksi naapurikunnista. Pari mökkiä oli vaihtanut omistajaa.
Saunarakennuksen tekoa suunniteltiin. Kaupunki hyväksyi uudet vuokraehdot ja antoi mm. viisi vuokratonta vuotta.

Yhteiskäyttörakennus Saunalan rakentaminen alkoi huhtikuussa 2004 ja valmistui 2006. Saunalassa on sauna, pesu-, wc- sekä kokoontumistilat. Hanketta on tuettu Joutsenten reitti ry / Pirkanmaan TE-keskuksen tuella. Saunala piti toteuttaa alunperin jo 1980-luvulla.

Nykyisin mökkejä on 13 ja lisäksi on viljelypalstoja. Mökkiläisiä on mm. Huittisista, Turusta, Nokialta, Helsingistä, Sastamalasta, Hyvinkäältä . Yhdistyksen toiminnasssa on mukana edelleen kaksi alusta tai lähes alusta ollutta henkilöä.

Yhdistyksen 40 vuotishistoriikki on tehty keväällä 2023. Tekstin kirjoitti siirtolapuutarhalainen Sinikka Lehtinen, kuvat ja taitto siirtolapuutarhalainen Terhi Tuominen.